آیت الله العظمی بهجت: ما کجا و سلمان کجا؟
غفار عباسی (مدعی شاگردی آیت الله بهجت): سلمان در مقابل ما هیچ است.
ادامه متن در ادامه مطلب
✅ «مقام حضرت سلمان علیهالسلام»
📹 حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 چه بکنیم از بی علمی، چه بکنیم از ضعف در ایمان، از ضعف در تدین، ... چه بکنیم از این ضعفها؟! چه بکنیم از این ضعفهای اختیاری؟! نمیرویم دنبال تحصیلات علمیه، نمیرویم که بفهمیم که خب عمل چطور بر ما آسان بشود؟ اختیارا نمیرویم! اگر غیراختیاری باشد حالا، خدا میبخشد ما را، اما اختیاری را چه بکنیم؟
🔸 چهکار بکنیم از ضعف ما در علم و عمل، چه کار بکنیم که این ضعف ما به اختیار ماست. خودمان نمیرویم دنبال تقویت.
🔹 تقویت علمیه، همین است که عرض کردم؛ درس خواندن و درس گفتن، که هیچکس از آن مستغنی نیست؛ مگر انبیا و اوصیا، که صحبت درس در آنها نیست، ما هیچ ربطی به آنها نداریم.
✅ ماهنوز؛ شاگردان آنها؛ سلمان و ابوذر و اینها؛ بالای سرما قرار دارند و ما مقامات آنها را هنوز خبرنداریم ونمیدانیم چیست.[چه رسد به مقام انبیاء و اوصیاء]
⭕️ مبادا در خودمان یک خیالهای شیطانی بکنیم! ما رعیت هستیم و در رعیت هم، رعیتِ رعیت هستیم. ما اگر اعتراف به مقام سلمان و ابوذر و مقداد و عمار نداشته باشیم، اعتراف به مافوق آنها (بالاترازآنها که انبیاء و اولیاء هستند) داریم؟ نه! دروغ است!
[ اینکه فکر کنیم بدون اعتراف وشناخت به مقام امثال سلمان، ابوذر، مقداد و عمار، توانستهایم شناختی از مقامات انبیاء و اولیاء داشته باشیم دروغ است!]
🔻 ما از سلمان و ابوذر و مقداد، یقینا! عقبتر هستیم،
[مثلا یکی] دلیلش این است که سلمان به زهیر گفت: «إذا أدرکتُم سید شباب أهلالجنة فکونوا أشُدُّ فَرحا» .. از این غنیمتی که تحصیل کردی...
حالا تا زمان قیام سیدالشهدا چقدر طول دارد؟! زمان سلمان تا آن زمان؟! حالا از کجا او(زهیر) موفق بشود به این کار؟ هفتاد و دو تن [اصحاب سیدالشهدا علیهالسلام] بیشتر نبودند! چطور [سلمان] از بین همه مردم او (زهیر) را جزو هفتاد و دوتن حساب کرده بود و دید (متوجه شد)؟
🚫 آنها کجا و ما کجا ؟! ما خیلی دوریم از آنها !!
🚫 ما کجا میرسیم به سلمان و ابوذر و مقدادشون ، ما خاک پای اونها نمیشویم ..
📚 بخشی از فرمایشات حضرت آیتاللهالعظمی بهجت اعلیالله مقامه در دیدار جمعی از طلاب مشهد با معظمله - تابستان 1376
💻 مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیتالله بهجت(ره):🔻
http://bahjat.ir/fa/content/10568
📹 حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 چه بکنیم از بی علمی، چه بکنیم از ضعف در ایمان، از ضعف در تدین، ... چه بکنیم از این ضعفها؟! چه بکنیم از این ضعفهای اختیاری؟! نمیرویم دنبال تحصیلات علمیه، نمیرویم که بفهمیم که خب عمل چطور بر ما آسان بشود؟ اختیارا نمیرویم! اگر غیراختیاری باشد حالا، خدا میبخشد ما را، اما اختیاری را چه بکنیم؟
🔸 چهکار بکنیم از ضعف ما در علم و عمل، چه کار بکنیم که این ضعف ما به اختیار ماست. خودمان نمیرویم دنبال تقویت.
🔹 تقویت علمیه، همین است که عرض کردم؛ درس خواندن و درس گفتن، که هیچکس از آن مستغنی نیست؛ مگر انبیا و اوصیا، که صحبت درس در آنها نیست، ما هیچ ربطی به آنها نداریم.
✅ ماهنوز؛ شاگردان آنها؛ سلمان و ابوذر و اینها؛ بالای سرما قرار دارند و ما مقامات آنها را هنوز خبرنداریم ونمیدانیم چیست.[چه رسد به مقام انبیاء و اوصیاء]
⭕️ مبادا در خودمان یک خیالهای شیطانی بکنیم! ما رعیت هستیم و در رعیت هم، رعیتِ رعیت هستیم. ما اگر اعتراف به مقام سلمان و ابوذر و مقداد و عمار نداشته باشیم، اعتراف به مافوق آنها (بالاترازآنها که انبیاء و اولیاء هستند) داریم؟ نه! دروغ است!
[ اینکه فکر کنیم بدون اعتراف وشناخت به مقام امثال سلمان، ابوذر، مقداد و عمار، توانستهایم شناختی از مقامات انبیاء و اولیاء داشته باشیم دروغ است!]
🔻 ما از سلمان و ابوذر و مقداد، یقینا! عقبتر هستیم،
[مثلا یکی] دلیلش این است که سلمان به زهیر گفت: «إذا أدرکتُم سید شباب أهلالجنة فکونوا أشُدُّ فَرحا» .. از این غنیمتی که تحصیل کردی...
حالا تا زمان قیام سیدالشهدا چقدر طول دارد؟! زمان سلمان تا آن زمان؟! حالا از کجا او(زهیر) موفق بشود به این کار؟ هفتاد و دو تن [اصحاب سیدالشهدا علیهالسلام] بیشتر نبودند! چطور [سلمان] از بین همه مردم او (زهیر) را جزو هفتاد و دوتن حساب کرده بود و دید (متوجه شد)؟
🚫 آنها کجا و ما کجا ؟! ما خیلی دوریم از آنها !!
🚫 ما کجا میرسیم به سلمان و ابوذر و مقدادشون ، ما خاک پای اونها نمیشویم ..
📚 بخشی از فرمایشات حضرت آیتاللهالعظمی بهجت اعلیالله مقامه در دیدار جمعی از طلاب مشهد با معظمله - تابستان 1376
💻 مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیتالله بهجت(ره):🔻
http://bahjat.ir/fa/content/10568
مقام فعلیت یعنی اینکه شخصی بالفعل چیزی را دارا باشد مثلا بنده بالفعل سواد دارم ولی یک کودک بافعل سواد ندارد ولی شانیت سواد دار شدن را داراست یعنی اگر درس بخواند و به مدرسه برود او نیز خواندن و نوشتن را یاد میگیرد
کلمات مرحوم آیت الله بهجت ناظر به مقام فعلیت است یعنی ما بالفعل از سلمان عقبیم اما این کلام ایشان نفی کننده این نیست که امکان رسیدن به مقام سلمان یا حتی بیشتر از آن وجود ندارد. اگر دقت کنید ایشان مکررا می فرمایند : چه کنیم که اختیارا عقب هستیم. این شاهدی بر گفتار حقیر هست
این جمله ای از آقای غفاری نوشته شده ( اگر ایشان گفته باشه واقعا) اولا اولین بی انصافی نقل یه جمله از ایشان است بدون در نظر گرفتن سیاق کلام و دیگر کلامات ایشان( کاری که نوسنده کرده را ما درمورد روایات معصومین هم مرتکب نمیشویم یعنی به صرف یه جمله مشتبه قضاوت نمیکنیم)دوما ایشان میخواهد شانیت انسان را بیان کند نه فعلیت او را یعنی میخواهد بفهماند که ما در این حدی که متوقف شده ایم نیستیم بلکه ما میتوانیم سلمان هم بشویم بلکه میتوانیم بالاتر از سلمان هم بشویم ( اگر بخواهیم) اما خب به قول آقای بهجت چه کنیم که اختیارا عقب ایم
والسلام علی من اتبع الهدی