استاد کامل

نقد آقای غفار عباسی (غفاری)

استاد کامل

نقد آقای غفار عباسی (غفاری)

استاد کامل

این وبلاگ محلی است برای گفتگو پیرامون آقای غفار عباسی، ملقّب به غفاری. قصد دارم در این وبلاگ به اشتباهات و تناقضاتی که در جریان آقای عباسی (غفاری) مشاهده کرده ام بپردازم. اگر کسی از طرفداران ایشان در اینجا هست، و این مطالب را میبیند، میتواند خطاهای من را با من در میان بگذارد.


نشر و چاپ و استفاده از محتوای وبلاگ و صفحات «استاد کامل» آزاد است حتی بدون ذکر نام.

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

گونه شناسی مریدان غفاری

تاکنون نقدهای متعددی در این کانال درباره سبک و سخنان آقای غفاری منتشر شده است. این نقدها شامل مواردی چون عدم آگاهی از برخی آیات قرآن، طرح ادعاهای مخالف با قرآن، تفسیربه رای برخی آیات قرآن، بی‌توجهی به جایگاه ائمه معصومین (ع) و اشکالاتی مربوط به دستورالعمل‌ها و... می‌شود.

با این حال می‌دانیم که بسیاری از مریدان ایشان از طلاب علوم دینی و بعضا از روحانیان ملبس به لباس روحانیت‌اند. شاید برای شما هم این پرسش به وجود آمده باشد که چطور ممکن است شخصی با این سطح از اشتباهات در مساله‌ای حساس و حیاتی یعنی سلوک الی الله چنین مریدانی داشته باشد. برای پاسخ به این پرسش لازم است به بررسی ویژگی‌های شاگردان و مریدان وی بپردازیم.

در میان غالب شاگردان جناب غفاری دو ویژگی برجسته مشاهده می شود.

اولین ویژگی‌ غالب مریدان جناب غفاری احساس نیاز و بعضاً تشنگی نسبت به مسایل معنوی است. این تشنگی سبب شده که برخی از آنها سال‌ها به دنبال شخصی برای دستگیری خود در این امور بگردند و آنگاه، در حالی که از یافتن چنین شخصی خسته بوده‌اند هر یک به نوعی با مراد فعلی خود آشنا شده‌اند.

دومین ویژگی‌ غالب مریدان وی عاطفی و احساسی بودن آنهاست. بسیاری از این مریدان به لحاظ شخصیتی از عواطف و احساسات بالایی برخوردارند لذا اشتیاق فراوانی به شنیدن مباحث محبتی و تعابیری که آنها را به سوی گریستن سوق دهد، دارند. گاهی به‌کارگیری یک تعبیر ساده محبت‌آمیز کافیست تا صدای گریه بر مجلس آنها حاکم شود.

البته در میان مریدان آقای غفاری حتی می‌توان طلابی را یافت که از نظر علمی موفق بوده‌اند اما همان افراد نیز بیش از آنکه از تیزبینی و دقت عقلی برخوردار باشند مغلوب عواطف و احساسات خود هستند.

این دو ویژگی‌ مریدان وقتی با ویژگی‌های مرادشان (جناب غفاری) پیوند می‌خورد حکایت انسانی را یادآور می‌شود که پس از تحمل سال‌ها رنج و سختیِ دوری، ناگهان به وصال گمشده خود رسیده‌ است.

اما این ویژگی‌های جناب غفاری که مریدان را به او پیوند داده چیست؟ این ویژگی‌ها را می‌توان در چند عنوان خلاصه کرد.

اول: برخی امتیازات روحی؛ بی‌شک جناب غفاری از نظر روحی بی‌مایه نیست. اینکه ما او را نقد می‌کنیم به معنای نفی هرگونه امتیاز و برجستگی در او نیست. بلکه به معنای عدم کمال وی در صلاحیت استادی عرفان و دستگیری سالکان الی الله است. بله ممکن است مریدی پیش از این اهل گناه بوده اما پس از مدتی که با وی ارتباط گرفته حتی اهل نماز شب شده یا خواب‌های لذت‌بخشی ببیند اما آیا این ویژگی‌ها برای پیمودن مسر پر پیچ و خم ملکوت کافی است؟! (در این رابطه بعدها بیشتر خواهیم نوشت)

دوم: رفتار عاطفی و مهربانانه جناب غفاری با مریدان احساسی خود یکی دیگر از عوامل جذابیت‌ اوست.

سوم: بخش قابل توجهی از سخنان جناب غفاری در فضای روابط عاطفی با خدا و اولیای او سیر می‌کند. این سخنان نیز تناسب بسیاری با شخصیت شاگردان و مریدان وی دارد. اتفاقاً او هر گاه از این فضا خارج ‌شده و تلاش می‌کند تا به مباحث خود رنگ و بوی علمی بدهد سوژه‌های بسیاری را برای منتقدان خود فراهم می‌آورد لذا خود او نیز ترجیح می‌دهد تا بیشتر در همان فضای مباحث محبتی و از جمله تفسیر شعر عرفا سیر کند. این مساله گرچه بسیاری از سخنان او را تکراری می‌کند اما با ویژگی مریدانش سازگار است چرا که آنها جلسه‌ای را گذرانده‌اند که در آن مباحثی احساسی شنیده‌ و اشکی ریخته‌اند.

چهارم: افراط جناب غفاری در بشارت دادن به مریدان خود از دیگر عوامل جذابیت اوست.

آری ترکیب ویژگی‌های مرید و مراد علاقه تعصب‌آمیزی برای مریدان او ایجاد می‌کند که حتی اگر حافظ قرآن یا نهج البلاغه هم هستند اشتباهات فاحش او در استفاده از قرآن و روایات را نبینند و یا توجیه کنند. آنها نه تنها سخن خیرخواهانه دیگران را در احتمال اشتباه بودن مسیرشان نمی‌پذیرند بلکه ناصحان را گمراه می‌پندارند! (حب الشی یعمی و یعصم.)

لحظه ای به این فکر کنید که چند سال دیگر جمع زیادی (اعم از طلبه و غیرطلبه) با این ویژگی ها به نام شاگردان جناب غفاری خود مدعی استادی سلوک خواهند شد.

به هر حال ما، مریدان جناب غفاری را بخاطر دلبستگی‌شان به سلوک معنوی دوست داریم و از صمیم قلب برایشان آرزوی هدایت می کنیم.


منبع: کانال تلگرامی نقد غفاری

********************************************************************


پس از بازنشر این مطلب در اینستاگرام استاد کامل، بازخوردهایی نسبت به این مطلب در قالب کامنت هایی دریافت شد. نویسنده این مطلب (ادمین کانال نقد غفاری در تلگرام) مطلب جدیدی را در پاسخ به این بازخوردها منتشر نمود که در این جا منتشر میکنیم:


توضیحی درباره مقاله «گونه شناسی مریدان آقای غفاری»:

به دنبال بازنشر مقاله «گونه شناسی مریدان آقای غفاری» در یک کانال اینستاگرامی که به نقد وی می پردازد، برخی از مریدان آقای غفاری به انتقاد از برخی بندهای آن مقاله پرداخته اند که مثلاً چه اشکالی دارد که مرادشان مثل فلان عارف روی مباحث محبتی و عاشقانه متمرکز بشود و علاقه مخاطبانش به خدا و اهل بیت (ع) را تقویت کند؟ یا چه اشکالی دارد که مراد به مرید محبت کند و رابطه عاطفی و پدرانه با مرید داشته باشد؟ و یا لطیف و عاطفی بودن مریدان چه اشکالی دارد؟ و... لذا لازم دانستیم این نکته را یادآور شویم که مقاله «گونه شناسی» در صدد تحلیل روانی رفتار مریدان آقای غفاری و واکاوی علت تعصب آنها نسبت به مرادشان است نه ارزش گذاری روش هایی چون تقویت محبت به خدا یا برقراری روابط عاطفی با مریدان و یا حتی عاطفی بودن مریدان (لطفا دقت کنید)

  • همچنین برخی از همین منتقدان خواستار نشان دادن نمونه هایی از طرح ادعاهای مخالف با قرآن، تفسیر به رای برخی آیات قرآن، بی‌توجهی به جایگاه اختصاصی ائمه معصومین (ع) و اشکالاتی مربوط به دستورالعمل‌ها و... در سخنان آقای غفاری شده بودند که برای مطالعه مصادیق متعدد این اشکالات مهم، آنها را به مطالعه با دقت آرشیو مطالب همین کانال تلگرامی ارجاع می دهیم.
    بار دیگر برای این مریدان آرزوی رهایی از تعصب می کنیم چرا که شرط لازم برای حق طلبی است.
    https://t.me/naghdeghaffari



نظرات (۱۲)

من میدانم که به هر گفته و نوشته که نشر میدهید باید پیش خدا جوابگو باشید این چند روز دنیا بالاخره برای شما میگذرد
بنده آقای غفاری را نمیشناسم و قضاوتی هم در مورد ایشان و جریان مخالف ایشان ندارم ولی میدانم یک جریان قوی در کشور در مقابل عرفان و تعمق در دین بشدت مشغول کار است و میخواهد دین را در حد احکام عادی معرفی کند مسلما این گروه در مقابل نشر اخلاقیات هم سد میسازند چون اگر کسی استاد اخلاق باشد قطعا پیروانی و شاگردانی خواهد داشت دلیلش هم عدم اجرای بیانیه گام دوم انقلاب درباره لزوم گسترش اخلاق و معنویت دینی است که هیچ کاری درباره آن انجام نشده و جامعه روزبروز در حال جدا شدن از اخلاق و دین و معنویت است و اگر کسی یا گروهی بخواهد در این باب اقدامی بکند مطمئنا ایجاد چنین حرکت و چنین جمعی هم ممکن است مورد سوء ظن این جریان قرار بگیرد و موجب دردسر برای آنها شود لذا هیچکس این بند از بیانیه گام دوم انقلاب را پیگیری نکرده و نمیکند افراد صاحب جریان مخالفت با عرفان و معنویت شاید نیت خوبی داشته باشند ولی نتیجه کلی این میشود که میلیونها نفر از ساکنان کشور اسلامی ما که بدنبال تعمق در معارف و درک حقایق و خودشناسی هستند جای دین مبین اسلام ، سر از یوگا و عرفانهای کاذب و نوظهور در میاورند یعنی بطور کلی از دایره اسلام خارج میشوند و عده ای دیگر که جایی برای شنیدن آموزه های اخلاقی ندارند در گروه های اراذل و اوباش وارد میشوند کمااینکه میبینیم روزبروز تعداد اراذل و اوباش و اوباشیگری در حال افزایش است . امیدوارم خداوند همه ما راه به راه راست هدایت کند و بهترین فکر و راه حل را در مسیر حفظ دین به ذهن و دل ما الهام کند
سلام
خیلی جالبه..کسانی رو که با زبان و عمل برای دفاع از ولایت و انقلاب سینه سپر کردن رو تخریب می کنن.بعد یه عده عافیت طلب رو که حاضر نیستن برای انقلاب کمترین هزینه ای بدن؛عزت و احترام کنن...
برید جملات امام رو درباره تکفیر عرفا...جملات رهبر انقلاب رو بخونید...
پناه برخدا از این همه تهمت...

==شاگردان حضرت استادغفاری،اماده مناظره هستن==نقدی دارین،بسم الله...
پاسخ:
سلام علیکم.
یک مناظره میان آقایان احدی و اعیان منش برگزار شد. جالب بود. به شما و سایر بزرگواران توصیه میکنم ببینند.
از اینکه این وبلاگ رو دیدم ، خیلی خوشحالم.
متأسفانه بازار عرفان‌های کاذب امروزه خیلی رونق گرفته

امیدوارم خداوند متعال به ما توفیق درک حقیقی مسائل به‌دور از تعصب عنایت بفرماید و انشالله همگی عاقبت بخیر باشیم...
پاسخ:
الهی آمین
متشکرم
  • حقیقت طلب
  • گر تو با چشم ارادت نگری اندر دیو
    دیو اندر نظر افرشته وش و حور لقاست
    ور به انکار به یوسف نگری
    یوسف اندر نظرت زشت رخ و نازیباست
    خداوند شما را هدایت کند
    آقای غفاری پا روی دم دم کلفت ها گذاشته
    باید طاوان بدهد همچو ابراهیم(ع)
    سلام عزیزان
    بنده درسته دقیق آقای غفاری رو نمیشناسم ولی از تعریف هایی که از آقای تحریری شنیده ام که نمیدانم استاد اخلاق هست و عرفان
    چیزی ما ندیده ایم..
    انصاف بخرج بدید آقای غفاری خیلی آمد خوبی هست
    دنیا چند روز هست ایمانتان رو از بین نبرید اگه ایمانی باقی مانده...
    باسلام
    در طول تاریخ افرادی به نام غالیان داشتیم که قائل به مقام الوهی اهل بیت بودند. اگر در گزارشات رجالی دقت بشود میبینیم که یکی از مشخصه های این افراد عدم التزام به شرعیات و خصوصا ترک نماز بود بطوری که اگر میخواستند شخص غالی را بشناسند نگاه میکردند که نماز میخواند یا نه
    در مورد آقای غفاری هم باید بگویم کسی که طالب حق است باید ایشان را با معیارهای شرعی بسنجد
    وقتی میبینی که این آقا نمیتواند قرآن را بخواند یا تفسیرهای دروغ و مخالف با روح شریعت دارد یا داستانهای خیالی را به قرآن نسبت میدهد و چندین سوتی دیگر از ایشون گرفته میشود اگر طلبه پایه اول هم باشی راحت میتونی بفهمی ایشان لقمه بزرگتر از دهانشان را برداشته ست
    تقوی تقوی تقوی ---روزی که حوزه علمیه قاضی عظیم را تکفیر کرد - خمینی کبیر راتکفیر کرد این قضایا وجود دارد - چرا که الان حسن زاده آملی مظلوم هم الان بجای جدل با شما ها گوشه ای اختیار کرده وشماها هم همین را میخواهید - درود بر شهیدان انقلاب و علمای عامل که سفره ای بازکردند ومن وشما میخوریم وبجای خدمت به اسلام مظلوم میخواهیم ریشه اش را بخشکانیم کمی بیاییم از تفرقه ونفاق بپرهیزیم - چرا فکر میکنید که همه اش را راست میگویید ولی امثال شما در مسجد بهجت عزیزنیز میامدن وبه ایشان فحش هم میدادند - عجب صبری خدا دارد.
    پاسخ:
    هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ

    مقایسه علمای بزرگواری چون امام خمینی (ره)، آیت الله قاضی، علامه حسن زاده و ... با انسان بیسوادی به نام غفار عباسی قیاس مع الفارق است.
    بسمه تعالی 
    سلام علیکم
    خداوند به شما توفیق دهد
    خواهشا به نزد آیت الله شب زنده دار بروید و در مورد ناراحتی شدید حضرت امام خامنه ای حفظه الله از اقای عباسی بپرسید 
    نباید بگذاریم به اسم انقلاب مقدس اسلامی -الهی کسی هوی و هوس خود را ترتیب اثر دهد
    هروقت شاگردان علامه طباطبایی رضوان الله  آقای عباسی را تایید کردند ما نزدشان زانو میزنیم اما...
    پاسخ:
    سلام
    متشکرم
    خداکنه که نیتتون خالص باشه......
    پاسخ:
    خدا کنه
    بنده از شاگردان آقای غفاری هستم و اصلا هم آدم احساسی نیستم، خجالت بکشید... و بجای اینکه استاد ما رو به دروغگویی متهم کنید دهان خودتون رو از دروغ و یاوه ببندید
    پاسخ:
    متشکرم از حسن ادب جنابعالی
    فقط میتونم برای شما تاسف بخورم و منتظر روز حساب باشم که با شما اونجا محاجه کنم... انما اشکوا بثی و حزنی الی الله ان الله بصیر بالعباد... هر چند که احتمالا شما ابزاری برای درک این مسائل ندارید... 
    پاسخ:
    ایضا...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی