استاد کامل

نقد آقای غفار عباسی (غفاری)

استاد کامل

نقد آقای غفار عباسی (غفاری)

استاد کامل

این وبلاگ محلی است برای گفتگو پیرامون آقای غفار عباسی، ملقّب به غفاری. قصد دارم در این وبلاگ به اشتباهات و تناقضاتی که در جریان آقای عباسی (غفاری) مشاهده کرده ام بپردازم. اگر کسی از طرفداران ایشان در اینجا هست، و این مطالب را میبیند، میتواند خطاهای من را با من در میان بگذارد.


نشر و چاپ و استفاده از محتوای وبلاگ و صفحات «استاد کامل» آزاد است حتی بدون ذکر نام.

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
#دریافتی_از_مخاطبین سلسله یادداشت‌های «دفاع از عرفان ناب» نوشته‌ی یکی از اساتید فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم.


✳️عرفان، غایت آفرینش آدمی و بلندای عروج معنوی است. عرفان تجلیگاه توحید و ترجمان الله نور السماوات و الارض است. ندای «ادخلی جنتی» را باید از عرش عرفان شنید و در سایه رضوان اوآرمید.

🛑 چه ظلمانی است  قلبی که از این نور تهی باشد!
چه مرده و بی جان است کسی که از این چشمه حیات بی نصیب باشد!
چگونه می توان یک لحظه از حیات عرفانی را با یک عمر(بلکه ده ها وصدها عمر) بدون عرفان برابر دانست؟
 چرا چنین نباشد در حالی که عارف راستین در وادیِ طلب طاقت فرسوده، حُجُب سوزانده، از کوثر معرفت چشیده و قلبش، به تعبیر مولا، جایگاه «نظر الله» گشته است.

🛑 بدتر از فقدان عرفان، بی اشتهایی عرفانی است. برخی نه خود از عرفان بهره دارند و نه به عرفان و عارفان مهر می ورزند، که اعظم الغفله،الغفله عن الغفله؛ حجاب اندر حجاب...

✳️ اما سلوک و قرب حق را شرائط و اصولی است. باید به درستی فهمید که این مسیر را آفت هاست. چنین نیست که هر کس بدین قصد قدم بر داشت به مقصد رسید. شاید کسی درتوهم سلوک و وصول باشد(چنان که بسیاری بوده و هستند) لکن همین توهم، خود حجابی دیگر است؛ حجابی بس حجیم!  چه بسیار افراد و گروه ها ( در طول تاریخ) که در سلک سالکین در آمده وآهنگ عرفان کرده لکن ناخواسته به بیراهه افتاده ودر باتلاق ناخالصی فرو مانده اند.

✳️ در همان آغاز، یعنی در زمان پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم و امیر المومنینعلیه السلام، کسانی به منظور«انقطاع الی الله» شیوه عزلت گزیدند، لکن با نهیب اولیاء دین مواجه شدند و مٌهر «لارهبانیه فی الاسلام» بر طریقه خود دریافت کردند.

🛑 هر چند سالکانِ موفق وجود داشته و دارند اما قربانیان این راه نیز فراوانند. خطرتاک تر آن که بسیاری از این افراد به مرام خود باوری سخت و آهنین دارند. حتی حقانیت راه خود را، به گمان خویش، بارها و بارها شهود کرده اند!

📌 مخلَص کلام، به همان اندازه که عرفان ناب شفا بخش است عرفان ناسره خطر ساز است.چه خسارت بار است آن کس که به آهنگ عرفان سالها ره طی می کند در حالی که «این ره که می رود به ترکستان» است! این آیت از قرآن در دل زلزله بر پا میکند و آدمی را به احتیاطی هوشیارانه فرا می خواند:... الذین ضل سعیهم فی الحیاة الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا!

✳️ البته و صد البته چنین نیست که همه گفته ها و یافته های عارفانِ پیرایه دار باطل باشد. چه بسا بخش مهمی از گفته ها ویافته های آنان آراسته به صحت باشد، لکن در مواضعی بسیارحساس دچار اشتباه شده و ره به حقیقت نبرده اند؛ در حالی که همه را از مکاشفه های راستین خود می انگارند و مخالفان خود را محروم از عرفان، یا دست کم بی بهره از بلندای عرفان می پندارند!

❗️ اینجاست که ضرورت پیرایش سلوک از ناسره ها و جدا سازی عرفان ناب از پیرایه ها خود را نشان میدهد و وظیفه سنگین آگاهان را آشکار می سازد.

  ‼️ گاه برخی از اهل عرفان در گفته ها و نوشته های خود چنین اختلاف های درون مرامی را که برغم حسن نیت رخ می دهد، برخاسته از تفاوت در مراتب و درجات سالکان و عارفان معرفی می کنند. درست است که اختلاف مرتبه، اختلاف در معرفت و... به بار می آورد، ولی آیا همه اختلاف ها از این دست است؟ چند گانگی ها چندان زیاد و گونه گون است که راه را بر این گونه توجیه ها می بندد. وقتی گاه حتی در چگونگی مراحل نخستینِ سلوک اختلاف وجود دارد، یا در مطلوبیت ابزاری همچون سماع تضادی آشکار وجود دارد  و هر دو طرف از بزرگان این وادی معرفی شده اند ومرام خود را بر گرفته از اسلام یا معارف اهل بیت ع، با پشتوانه مکاشفه و شهود، معرفی کرده اند، ساده اندیشی است همه را در قاب «اختلاف مراتب عارفان»جای دهیم.

⛔️ این گونه توجیه ها خود یک اشتباه کلیدی در وادی سلوک و عرفان است که راه را بر ناخالصی ها و کجی ها باز می کند.

✳️ اینها و جز اینها، همه  بر آسیب پذیری در مسیر سلوک و عرفان گواهی میدهد.

❇️ این مطالب بدان معنی نیست که باید قدم از وادی سلوک کشید و از نیل به مقامات دل برید، هرگز! هرگز!

✳️ چشم پوشیدن از ماء الحیات معنویت و نادیدن انگاشتن عرفانِ برخاسته ازکوثر نبوت و ولایت به معنی فروغلطیدن در مرداب بی خبری و غفلت است.

✳️ منظوراصلی، لزوم شناخت درست راه و صعود مطمئن بر قله بلند عرفان است و اینکه ساده اندیشی، خوش بینیِ افرطی و فرار از مشورت و نصیحت ناصحان می تواند نتیجه واژگونه دهد و به اسم عرفان، محرومیت از عرفان ناب حاصل آید.

‼️  حیف  است غنچه های  سلوک، همانها که پای در زمین و سر بر آسمان دارند، به جای پرورش در بوستان عرفان محمدی، در گلخانه های مصنوعی گرفتار آیند و رنگ رخساره زرد نمایند و آخر به مقصد نرسند...

🙏 اللهم َ عَرِّفْنا نَفْسَک وَ اسْلُکْ بِنَا سَبِیلَک و امْلأ َ قُلُوبَنا حٌبَّکَ ، وَ اعْصِمْنَا من َالذَّنبِ وَ الذِّلَّةِ وَ جَنِّبْنَا من الوَهْمِ و اِالْغَفْلَةِ، یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَام‏. 🙏

نظرات (۷)

بفرمایید . این الفاظ در فرهنگ و قاموس شما نقد کردن هست .  ابلهان . نادان ها . خاک بر سرها . ننگ باد . بیسواد ها. مجهول الحال و....
اسم این کانال رو گذاشتین نقد غفاری ولی تقریبا نقدی دیده نمیشود وتقریبا نود درصد توهین هست نه تنها به ایشان بلکه به تمام شاگردان و دوست داران ایشان . بهتره اسمشو بذارین توهین به غفاری و هرکسی که با ایشان مرتبط هست و خودتون رو راحت کنید . این تبلیغات تواربعین چه اشکالی داشت میشه بفرمایید ؟ یا فقط بلدین توهین  بکنین؟ مثل دشمنان امام حسین علیه السلام توکربلا که قربة الی الله امام را شهید کردن وهیچ دلیل و منطقی نداشتن شما هم الان بدون هیچ دلیل و منطق توهین میکنین وقصد تقرب هم دارین  الان واقعا چطور میتونی از قریب چهار هزار نفرحلالیت بطلبی ؟؟؟ واقعا همیه شاگردان ایشان بیسواد هستن؟؟؟؟ حرف نزنید اگر جرعت و انصاف و تقوای اولیه دارین بیایین با اقای ایمانی که یکی از شاگردان ایشان هست بحث کنید.ایشان رو که نمیتونی بگی بیسواد اون سوادی که تو مد نظرت هست ایشان داره و عمری فلسفه و منطق و کلام خونده قبل از اینکه با اقای غفاری اشنا بشن . 
پاسخ:
چرا شما نقدهایی که به ایشون وارد است را "توهین" قلمداد می کنید؟؟!!
با سلام
متاسفاه امسال با تبلیغات زیادی در مسیر پیاده روی اربعین، این آقا برنامه های متعددی برگزارمیکرد، که خیلی از اون اطرافیان بیسوادش هم حضور داشتن، و این آقا داره حتی از مراسم اربعین سو استفاده میکنه!!!!!






  • خاک بر سر شده
  • بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    از وقتی که وارد این مسلک شدم و این سلوک معذرت میخام *** رفته ام
    هرچی داشتم از دست دادم روحم و ذهنم و جسمم و عقلم و .. همه از دست رفته هرروز فشار روحی و جسمی و... شدیدی بر من وارد میشه که تنها فکر میکنم با خوابیدن درست بشه ... من چه گناهی کردم که تاوانش شده این... ایا کسی هست من رو دریابه ؟
    پاسخ:
    سلام.
    راه هایی برای بازگشت و اصلاح هست. نا امید نشوید.
  • علی قنبری
  • چقدر بی ادب هستی . از استادتان یاد گرفتین ؟ واقعا خدا عاقبت بخیر کند .واقعا فکرنمیکنید که مگه چی میگن ایشون ؟ اگر بدعتی ویا ضد دینی ابداع کردن چرا مراجع که پرچم دار دین و شریعت هستن چیزی نمیگن ؟ بیانیه ویا جلوشو نمیگیرن ؟ چرا فقط شما کاسه داغتر از آش شده اید ؟ اگر واقعا غصه دین وشریعت رو میخورین این همه فرقه های منحرف وواقعا ضد دین وشیعه هستن کاری نمیکنید ؟ فقط یک نمونه بیارین که ایشون ضد دین صحبت کردن ویا افکار ضد دینی دارن من هم به شما ملحق بشم . شما که الحمد لله تمام حرکات و صحبت های ایشون رو دنبال میکنید آیا تاحالا ندید که آیت الله صلواتی تو مجلس ایشون حضور دارن و به صحبت های شاگردان ایشون که منبر میرن گوش میدن و تا حالا نفرمودن که ایشون منحرف وضد دین واسلام هستن وباید آبروی ایشون رو برد؟
  • خاک بر سر شده
  • بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    اقا همه حرفات حق هست... 
    *** توی زندگی من افتاده فقط منتظرم ببینم کی می میرم 
    پاسخ:
    سلام
    توضیح بیشتر بفرمایید
    باسلام
    امروز رفتم تو سایتی که واسه  عباسی زدن، رفتم قسمت زندگینامه گفتم ببینم شاگرد کیا بوده و چی خونده؟
    دیدم فقط یه جمله نوشته: جز قصور وتقصیر چیزی ندارم.
    معلومه گذشته مجهول الحالی داشته و گرنه باید میگفت که از چه مراجعی اجازه اجتهاد داره، شاگرد عرفان چه افرادی بوده!!!!!

    پاسخ:
    سلام.
    خدا عاقبتمون رو به خیر کنه.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی